16 aug. 2011

Eget byxmönster

Nu är jag väldigt stolt. Genom att mäta lite här och där på några köpta byxor, tänka lite och rita lite fick jag fram ett mönster på muddbyxor. Det är sytt i fyra stycken för att kunna få extra pös vid ankeln. Jag sydde dem i väldigt gammal brun velour som jag fått gratis, som ett test. Resultat: Både velouren och mudden blev sladdrig och töjde sig under dagen, så passformen försämrades gradvis... Men med ett piggare tyg och en resår i mudden ska nog mönstret funka. Jag ska också justera något - de kan tas in lite runt höfterna, mudden ska bli mindre i omkrets och baken ska inte vara riktigt så hög. Men det ändrar jag lätt i mönstret. Jag sydde förresten i ett vitt bomullsband där bak för att kunna märka byxorna med namn ifall de skulle få följa med till förskolan.

Får bli pyjamasbuxor till vintern?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar