16 aug. 2011

Sval kofta

Lillebrors koftor och hoodies var lite varma till sommaren, så jag bestämde mig för att sy en tunnare variant. Jag ville inte ha luva eftersom den mest är i vägen. Jag modifierade ett tröjmönster (knäppning fram och mer vidd i ärmarna) och lyckades faktiskt få till det! Äntligen var det dags att inviga min knapptång. Vad roligt det var! Finfina tryckknappar på sekunder. Tyvärr blev jag för ivrig och fick för mig att det skulle stansas små hål för knapparna först, eftersom tången även hade denna funktion. Jag lyckades fixa det med små bitar tyg som klämdes fast under knapparna och döljer hålen. Det blev knappt märkbart tack och lov. Knapplisterna har fått infodringar och vliseline och har hållt jättebra. Jag blev helnöjd med koftan och min man har sagt att det är det finaste plagget i lillebrors garderob. :)

Ett plagg som använts flitigt i sommar!

3 kommentarer:

  1. härlig sommarkofta! sådana tunna koftor är perfekta på sommaren, både till stora och små.
    snygg bakgrundsbild här på sidan förresten! den hade gjort sig som tyg!

    SvaraRadera
  2. Grattis till tången! Jag gjorde också fel med håltagningen, fast tvärtom. skulle sätta i en av campingknapparna och slet och drog och slet..tills jag upptäckte att det fanns en håltagare :)

    SvaraRadera
  3. ele> Det är på väg att bli tyg, kommer till Lilofant om ca två veckor. :D

    SvaraRadera