23 jan. 2011

Utstående ficka på haklapp

Jag har sett lite olika varianter på hemsydda haklappar, och som småbarnsförälder måste jag säga att den allra bästa modellen är den med utstående ficka. En platt ficka säger sig självt att maten riskerar hamna utanför. Och om man gör veck på fickan kan det bli svårt att rengöra den. Så här kommer dagens tips!


Fickan ska vara lika bred i botten som haklappen. Den övre delen av fickan ska vara bredare. Testa att göra ett mönster av papper först så får du lätt en känsla för hur mycket bredare den ska vara upptill för att få en bra vinkel.








Sy ihop fickans kanter med haklappen och den kommer automatiskt att stå ut. Ha gärna dubbel vaxduk i fickan så att den blir lätt att torka av.

7 kommentarer:

  1. Så så smart! Definitivt en idé jag stjäl! Tack Space Age Hanna!

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna! Nu har jag sytt ett par haklappar med din fiffiga design - och de blev jättebra! Tackar innerligt för tipset och nämner det på min sida: http://lilimedesigns.blogspot.com/2011/01/ny-design-pa-haklapparna-and-much.html

    Hälsningar/MiaMamma

    SvaraRadera
  3. Vad kul att det var till hjälp! :)

    SvaraRadera
  4. Precis så syr jag mina haklappar också! Bra illustrerat!

    SvaraRadera
  5. Mimmi (från Pyssel.net)7 mars 2011 12:26:00

    Ungefär så syr jag mina haklappsfickor också. Kan tipsa om att använda genomskinlig "vaxduk" till fickan.

    SvaraRadera
  6. smart och tydligt visat! Jag har sytt en haklapp och gjorde fickan lite utstående, men för lite. Gjorde nog både fickan bredare och veck. Hade tänkte göra fickan mer utstående om jag sytt fler haklappar men det gjorde jag aldrig :)

    SvaraRadera