31 aug. 2011

Tre tröjor klara



Hej vad det går. Jag upprepade massproduktionen från i våras när jag sydde tre t-shirts efter löpande bands-principen, fast långärmat inför hösten. Dvs att jag först klippte, sedan sydde ihop muddarna, sedan axelsömmarna osv. Något som också bidrog till effektiviteten var rullkniv och mjuk linjal, band från Bibbis som man har i axelsömmen istället för vliseline, tyg med vit baksida så att jag kunde sy allt med vit tråd samt overlocken. Resultatet blev 2 timmars sömnad efter att ha klippt/skurit framför tv:n. En bra tid för att vara mig. Mönster från Ottobre, något förlängt i midjan. Svamptyget har jag köpt i Tyskland, de andra två har jag bytt till mig men jag tror att det är Znok och Jofotex.

Jag kom förresten på varför jag tyckte det såg lite konstigt ut med mönstrade ärmar och enfärgade fram- och bakstycken. Jag träffade en kompis som sytt en jättefin tröja med randiga ärmar som inte alls såg konstig ut - skillnaden var att det var raglanrärm på hennes. Det ser lite mer naturligt ut, min ger lite illusionen av en väst. Så även tröjan ovan, även om det är livet som är mönstrat denna gång. Jag får ta och modifiera mönstret till raglanärm nästa gång och testa. Man spar ju lite av de dyra mönstrade tygerna om man kan kombinera med enfärgat, och får man till det blir det ju riktigt fint.

Jag har förresten slut på namnlappar, men jag satte ett vitt bomullsband i nacken på tröjorna så att jag kunde namna dem (lillen börjar på förskolan nu).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar