6 mars 2011

Egendesignade leksaker

Jag kom fram till att min gamla (jättegamla) Bernina kunde få vila lite istället för att bli lagad, och köpte en splitter ny Husqvarna istället, Emerald 118. Det är ingen värstingmaskin men inte nyböjarmaskin heller utan lite mittemellan.

Första projektet med nya maskinen blev att sy efter en teckning min äldsta son ritat. Han föreslog en raket och ritade säkert fem varianter innan han var nöjd. Hans slutgilitiga förslag var väldigt stor (fyra ihoptejpade A4) och med många detaljer, så jag övertalade honom att välja en av de andra versionerna som kändes lite mer rimlig. Han var med under hela processen, valde jerseytyg, frågade om vlisofix och totally stable, kände på nålarna och satt på en stol jämte när jag sydde ihop allt. Imponerande, han har annars mycket spring i benen. Under arbetes gång kom han fram till att han inte ville ha några vingar (de gula, smala strecken på bilden). Jag hade gärna sytt dit den extra gula ringen runt fönstret för att få det sådär härligt barnsligt, men det ville han inte heller.

Så kom den spännande stunden då vi drog allt genom vändningsöppningen och hjälptes åt att stoppa den. Raketen blev lite knölig för jag lät honom hållas och proppa in lite hur han ville, annars finns det ju tekniker för att få det jämt. Men den har rättat till sig under dagen.

Ständigt denna tomtepyjamas...


Designern blev väldigt nöjd och satte igång att leka med den direkt. Under tiden kalkerade jag den lilla huvudfotingen han ritat i fönstret på raketen han egentligen hade valt ut, och sydde så snabbt jag kunde ihop den också. Sedan visade sonen stolt upp för sin pappa hur man gör när man stoppar en leksak. Nu har han precis somnat med raketen i famnen. Detta var nog ett av mina roligare projekt, det gör jag gärna om.

4 kommentarer:

  1. Så kul! Imponerande att han höll ut hela tiden.

    SvaraRadera
  2. Åh! Detta pysslet måste provas! Jättefin blogg och du gör mycket fina saker!

    SvaraRadera
  3. Mimmi (från Pyssel.net)7 mars 2011 12:28:00

    Vilken kul idé! Bra tips för framtiden, dottern är lite liten än så länge!
    Måste bokmärka din blogg, många fina saker och tips!

    SvaraRadera