9 mars 2011

Skam den som ger sig

Ny kväll, ny tröjmodell till lillen. Även detta mönstret är från Ottobre. Jag var frestad att förstora halsringningen lite för den såg ganska liten ut, men så hejdade jag mig. Blir den för liten kan man ju faktiskt klippa bort den gamla mudden och sätta dit en ny. Och bebisar har ju ganska smala halsar, även om det inte alltid ser ut så vid första anblicken (i alla fall inte när det gäller småbarn med mina gener). Eftersom förra Ottobretröjan blev kass valde jag en billig ribbad trikå från Emmaus ifall det skulle gå snett, som jag hottade upp med en randig mudd och en applikation. Jag ritade ekorren själv och hade tänkt sätta den på bröstet. Men det såg lite liten ut så den fick hamna på axeln istället vilket kändes som en kul design. Jag orkade inte hålla på med tvillingnål (skulle behöva fler undertrådspolar till nya maskinen först) så jag valde att testa en elastisk täcksöm till stickningarna och fållen. Det gick lite långsamt så jag blev otålig och trodde att den hakade upp sig i ribbningen, så jag drog lite i tyget. Därför är det bubbligt i halsen. När jag kom på att jag bara skulle låta maskinen göra som den ville, blev ärm nr 2 bra, men ärm nr 1 fick jag då för mig att sprätta för jag började störa mig på den. Varför ha stickningar vid ärmmudden förresten? Tänk om jag skippat det momentet, då hade jag också sluppit den drygaste sprättningen någonsin. Fy fasen vad de små stygnen hade borrat ner sig i ribbningen. Men. Nu är den klar. Det känns spännande att få prova den imorgon bitti, sitter den bra blir det definitivt fler av den här modellen. No more kurvertringning.

Applikationen väger upp de bubbliga stickningarna tycker jag.

Men jag har ju fått hem knappar till prymtången också, nu måste jag hitta på något projekt där jag får testa den.

4 kommentarer:

  1. Så söt ekorren är, tänk om man kunde rita själv.

    SvaraRadera
  2. Hej, du jag håller också på och sprättar mudd rätt ofta *mutter* ha ha, håller på att lära mig sy ;) svårt det där för man måste testa, dvs slösa tyg osv för att det ska bli bra. Kika gärna in hos mig. Vad har du för maskin?

    SvaraRadera
  3. Jag har en Bernette overlock som är drygt 10 år gammal (köpt begagnad) och en ny Husqvarna Viking Emerald 118. Jag är nöjd med båda, men har inte varit bortskämd med några supermaskiner direkt så jag kanske inte är rätt person att skriva recensioner... Jag är liksom lite lättimpad. :)

    SvaraRadera
  4. Inte riktigt samma stad, men på många sätt är dialekten lika. ;) Jag kommer från Karlshamn. Nu ska jag spana in din blogg.

    SvaraRadera