16 nov. 2010

Dregglisar


Jag har precis köpt en begagnad overlockmaskin (Bernina), och vad gör man då? Jo, syr ett gäng dregglisar! Två behåller jag - en har fula stygn eftersom jag råkade lyfta pressarfoten, och en har ful kant eftersom knivarna gav upp. Men resten ser fina ut och följer med på julmarknad i Unnaryd på söndag, där jag ska stå med min kompis och namne Hanna.

Baksidorna är i fleece och velour för att stoppa vätan. Tyget på den längst upp till höger är från Stoff och Stil, resten från JNY. Mönstret är mitt eget. Jag har försökt att göra dregglisar som har mer tyg på ovansidan än på undersidan, men jag tycker bara att det övre tyget lägger sig upp över munnen. Min variant är bara lite pösig.

Jag har inte tid att få knivarna slipade just nu, så jag är noga när jag klipper ut tygbitarna och kör så nära kniven jag kan utan att skära. En aning mer omständligt men det ser fint ut ändå. Och det går fortfarande mycket snabbare än med min vanliga maskin.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Denna bloggen är ny för mig! Alltid kul med något nytt. Så mycket fint du pysslar ihop.

    SvaraRadera
  2. Kan vara så att jag också måste skaffa en overlock.... nu syr du ju i ruskigt tempo :-)

    http://pspysslaochsy.blogspot.com/

    SvaraRadera