13 apr. 2011

Så syr du knäppningslisterna på Matisse, Ottobre 1-2011

Oj oj, det här var klurigt, Ottobre! En jättefin tröja med knäppningslister på axlarna, jag kände att det var dags att avancera från den vanliga enkla modellen.

Jag är mycket imponerad av designern som tänk ut detta, däremot förstår jag om det var svårt att beskriva arbetsgången utan bilder. Jag fick tänka så det knakade men lyckades klura ut vad de menade till slut, här kommer en beskrivning med bilder för den som fastnat.

1. Klipp ut knäppningslisterna med sömsmån. Stryk på vliseline på ena sidan. Vik ihop och sy ihop ena kortsidan.


2. Vänd knäppningslisterna ut och in. Lägg dem mot framstyckets avigsida, den sidan som är utan vliseline mot framstycket.


3. Sy fast insidan på knäppningslisten mot framstycket.


4. Vänd upp knäppningslisten så att den döljer sömmen du just sydde. Vik in sömsmånen på den övre delen som har vlieseline. Var noga så att du viker precis ovanpå sömmen så att den döljs.

Samma steg efter att jag nålat.

5. Sy fast knäppnigslisten och fortsätt runt hela. Jag misslyckades lite vid kantbandet, men det gick att rätta till.

Så här blev det.

Bakstycket gjorde jag såhär: Struntade i sömsmåner på axeln, overlockade kanten, vek in och sydde fast. Man kan ju också ha en sömsmån som man viker in men då blir det väldigt tjockt vid halsen - kantband vikt tredubbelt...

Nu hoppas jag att resten av tröjan blir bra. Jag ska debutera med knapphål och knappar med min nya maskin. Det blir till att öva innan...

1 kommentar:

  1. Fint tutorial du gjort. Den får jag spara. Jag lyckades i blotta förskräckelsen få till det som det skulle när jag gjorde en pyjamas med knäppning på axeln för långe sedan. Sedan dess har jag nog undvikit det eftersom jag inte kom ihåg hur jag gjorde när jag lyckades. Detta inlägg får jag därmed spara inför nästa gång.

    Jag hade också tänkt att debutera med knapphål inom kort.... Det blir spännande.

    SvaraRadera