11 okt. 2011

Kantband utan tvillingnål och fin baksida med hushållsmaskin

Tvillingnål... På framsidan ser det så proffsigt ut med de dubbla sömmarna. Jag har dock inte varit 100 % nöjd  eftersom baksidan ser lite trist ut med sicksack och bandet trimmat med sax i efterhand. jag får väl erkänna att jag pajat en hel del av de där tunna nålarna också. Jag testade ett annat sätt på det senaste plagget jag sydde, och det blev riktigt bra om jag får säga det själv.




1) Första momentet är som vanligt, en raksöm på en pressarfots avstånd. Om det är ett halshål eller en ärm som kantas, och därmed kommer att töjas, ser jag till att töja både bandet och tyget under medan jag syr.

 2) Sedan viker jag över bandet på samma sätt som en snedslå, och lägger det precis intill den förra sömmen. Sedan syr jag fast det med en söm en mm innanför ungefär. Även här måste man töja som i fallen ovan, men det tål ju en vanlig nål oftast.

Och inte behövde jag byta nål och trä om heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar