15 dec. 2010

Gjuta av leksaker i gips

 Dags för lite mer barnpyssel. Vi köpte jättebilligt gips på Ge-Kås som jag ville testa. Istället för färdiga formar blandade jag ihop egen play-doh (fast utan alun för det hade jag inte hemma, men det var inte tänkt att leran skulle hålla så länge). Eftersom storebrodern ville leka med leran först, färgade jag en del av den med karamellfärg (nästa gång ska jag testa naturliga färger). Sedan gjorde vi formar genom att trycka ner leksaker och en glasuggla i leran. Gipset blandades och hälldes i. Det stelnar väldigt snabbt så jag borde nog tagit lite extra vatten - det blev inga släta baksidor precis.

Resultatet var ganska bra - men leran var antingen för kladdig eller löstes upp lite av fukten i gipset, för det blev en del kletig lera att skrapa bort från de färdiga figurerna. Men när det var klart var vi ganska nöjda. Om sonen är intresserad tänkte jag att vi kan måla dem och kanske hälla på lite glitter eller nåt. De runda plattorna på hunden och dinosaurien gjorde vi genom att först trycka ner ett glas i leran, och sedan leksaken (jag fick bygga upp en liten kant vid dinosauriens hals.

Det var roligt men kanske var min son för liten, det var mest jag som höll på och han förstod nog inte riktigt vad detta skulle leda till... men om vi gör om det kanske han är med på tåget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar