8 dec. 2010

Lapptäcke i blått

Efter att ha sett fina lapptäcken i några olika bloggar blev jag sugen på att testa. Jag blev lite överraskad över hur många gamla stumma tyger jag faktiskt hade längst ner i min tyglåda som följt med i många år men sällan öppnats. Den senaste perioden av sömnad har jag bara sytt i mjuka tyger så jag hade inte ens tittat i den. Det slog mig att det fanns många tyger med min favoritfärg så därför fick det bli ett blått täcke. Baksidan är lurvig fleece. Det är 55x78 cm och är tänkt till barnvagn eller kanske spjälsäng. Jag behöver det egentligen inte själv så det får följa med på julmarknaden jag ska stå på 18-19/12.

Jag sydde alla sömmar med overlocken utom stickningen runt kanten, och blev glatt överraskad över hur snabbt det gick och hur jämnt den sydde. Jag hade väntat mig problem med att matcha sömmarna till fina kryss men det gick väldigt smidigt. Däremot kommer man ju inte ifrån att det är ett himla jobb att klippa ut alla lappar och arrangera dem. Men det var väldigt roligt att matcha tygen. Jag hade även ett med blå och vita ränder men jag tyckte inte att det passade riktigt, svårt att säga varför men kanske blev det för hårt mot de runda former som de andra mönstrena har. Nu vill jag göra fler... När jag tvättade tygerna jag hittade, såg jag genast fler kombinationer jag skulle vilja testa.

1 kommentar:

  1. Det är jättefint! Lapptäcken är så kul och kan göras på så många sätt. Den ursprungliga poängen är ju just att samla ihop udda stuvar och överblivna små tygbitar så att inget går till spillo. Miljömedvetet ;-)

    SvaraRadera