6 dec. 2010

Slipover, byxor och ett tips

Jag hittade ett tyg hemma som jag glömt att jag hade, det var ju kul! Även om man kan fråga sig hur det är med minnet, så mycket tyg har jag inte... Det är ett fixtyg jag köpte på Tradera, mjuk bomull som det påminner om collegetyg men är stretchigt. Det är lite klurigt med tvättråd när man inte vet, jag chansar på 40 grader och torktumling på låg temperatur, det är väl rimligt?


Det är väldigt breda ränder så egentligen hade det nog passat bäst till en vuxenhoodie, men stora sonen behöver något varmt under vinterjackan när det är som kallast ute. Det fick bli en slipover som jag hoppas ska räcka (tror det blir för knöligt med ärmar). Jag gjorde mönstret själv så det ska bli spännande att se hur den sitter (jag syr på kvällarna när barnen sover). Det hade varit snyggt att töja mudden ännu mer just i armhålan så den inte stack ut sådär. Eller kanske djupare ärmhål. Jag satte skarven på axelmudden på axeln, inte så snyggt att visa upp den men jag ville inte att det skulle bli obehagligt i armhålan med tröja under och jacka över. V-ringningen gjorde jag efter Geckos tutorial. Det blev inte perfekt, men jag blev ändå nöjd med tanke på att det var första försöket och eget mönster.

När jag ändå höll på att klippa i tyget blev det också ett par byxor till lillebror, han växer så det knakar och jag hinner inte riktigt med... Mönster från Ottobre.

Och så ett tips! När jag syr muddbyxor utan sidosöm spar jag tid genom att göra på följande vis (om man bortser från resårkanal och/eller muddar):
1. Klipp ut båda byxbenen samtidigt räta mot räta. Nåla.
2. Sy grenen - tygstyckena ligger redan rätt!
3. Nåla och sy bensömmarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar