15 dec. 2010

Klippa rakt

Jag har inte riktigt alla verktyg och hjälpmedel som man kan behöva. Därför får jag trixa lite ibland. Här kommer ett par tips:

När jag ska klippa ut en rektangulär bit, t ex en mudd eller remsa, jämnar jag först till kanten på tygstycket genom att lägga den i hörnet av ett bord så att sidan ligger kant i kant med bordskivans kant. Sedan trimmar jag den nedre kanten på tyget. Se där, 90 graders vinkel i ett nafs.


I nästa moment slipper jag mäta och markera en massa genom att bara mäta i tygstyckets ena kant var jag ska börja klippa. Jag klipper några cm in så rakt jag kan med ögonmått. Sedan viker jag in den klippta biten som på bilden och använder den invikta delen som guide när jag klipper vidare. Vik över den nya biten som nu är dubbelt så lång och klipp igen och repetera tills du är klar. Funkar prima.

1 kommentar:

  1. Så fånigt enkelt egentligen, men inget jag har kommit på ....

    SvaraRadera