20 dec. 2010

Julmarknad

Nu skulle jag haft en fin bild, men det har jag tyvärr inte - jag fick inte med mig kameran och min mobilkamera var för kass...

Jag har stått på min andra julmarknad, lördag-söndag, i en lokal konstnärslokal. På lördagen kommer det ganska mycket folk men på söndagen var det dött tyvärr. Jag blev mer nöjd med försäljningen denna gång. Jag hade gjort lite ändringar sedan sist:
- Istället för allt småplock med låga priser i en rota-runt-låda, delade jag upp det: Smycken i zippåsar i en korg, pinsen satte jag i locket till en vit skokartongslåda. Jag sålde några pins men smyckena behöver nog hängas eller läggas upp för att dra blicken till sig, men det hade jag inte plats till. Och det var många som sålde smycken redan.
- Sist tog mössorna och dregglisarna över bordet, nu la jag dem i travar som man fick bläddra i och kompletterade med lite andra grejor för variationens skull
- Allt låg på bordet, sist hängde jag en del i en klädlina över bordet, men folk tittar mest ner även om de får ducka...
- Mina posters fick sitta på väggen bakom - inte så bra egentligen eftersom besökarna inte höjer blicken, så jag rullade också ihop några och la på bordet. Då var det flera som frågade om dem och så fick jag dem att titta på väggen.

Det som gick bäst var öronmössorna - det är alltså mössor som går ner över öronen, sydda i jersey med fleece som foder. Jag är så nöjd med mitt mönster nu efter några justeringar och det var roligt att se dem på barn i olika åldrar. De går lagom fort och enkelt att sy också så det känns som att jag skulle kunna sy hur många som helst. Bild kommer! De flesta slipsarna gick åt också, däremot inga babyvantar så det var tur att jag inte sytt så många sådana. Tossor skulle jag visst haft, det kanske är dags att ta fram ett mönster på det... Jag sålde inga haklappar, däremot flera dregglisar. Skärpen var det ingen som tittade på (bild kommer på dessa med), någon trodde att det var napphållare. Det gick åt en del vykort, posters och pins - inga stora pengar alls men så glad jag blir när någon vill ha det jag ritat. :)

Vi hade ett lotteri som jag skänkte några bilder till, det var rätt trevligt för då såg besökarna direkt ett bord med lite av varje som en presentation vad marknaden hade att erbjuda. Det fanns också en fikahörna och en pysselhörna som jag tyckte var trevliga inslag. Själv köpte jag en jättefin stickad ring med pärlor, två stora vykort med en akvarell och ett foto, och en bärsele till Samuels babydockor (han har önskat sig det men jag skulle inte hunnit ta fram mönster och sy det själv så det var ett fynd).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar